Svømning derhjemme

1. Stort badekar

Babysvømning derhjemme vil fungerer bedst i et stort badekar, men et babybadekar kan selvfølgelig også bruges, men det er en fordel at ledsager er med i badet.

2. Navlestumpen skal være tør

Navlestumpen skal være tør før der startes til babysvømning i svømmehal eller derhjemme, herved undgås infektioner.

3. Vandtemperatur ved første bad ca. 35 grader

Derefter sænkes temperaturen gradvis til ca. 32 grader. Grunden til dette er, at det er ofte den temperatur der findes i svømmehallen.

4. Ingen sæbevand

Sæbevand svier i øjnene. Brug i stedet en dråbe olie i vandet, da det det bedre, men det bedste vil være, at man helt undgår at putte noget i vandet.

5. Aldrig op til et måltid

Aldrig svøm på en helt tom mave, da der ikke kan arbejdes på en tom mave. Jeres barn kan blive meget trist og ked af det. Derimod må barnet heller ikke spise lige inden der skal bades.

6. Øvelser derhjemme

Lad barnet ligge på ryggen i badekarret hvor du/i støtter ved ryggen og/eller skuldrene. Fokusér på langsomme bevægelser og prøv ofte at have ørerne under vandet. Øvelser på maven er også rigtig gode, men der må ikke dykkes.